"Evolutsioonibioloogi päevik"

"Evolutsioonibioloogi päevik"

Tuul Sepp

Toimetanud Valli Voor

Joonistused Triinu Noormets

Kirjastus Varrak, 2021 

215lk


"Tütar vaatas üle mu õla mu kirjatööd ja ütles etteheitvalt: "Kõike ei pea analüüsima." Küllap tal on õigus. Samas lisab evolutsioonibioloogiline käsitlus minu meelest nii paljudele teemadele hoopis teistsuguse vaatenurga. Samuti võiks see aidata ehk paremini ennast kontrollida olukordades, kus oleme sattumas evolutsioonilisse lõksu."

***

Tuul Sepp on nelja lapse ema ja teadlane, kes märkab oma igapäeva elu elades seoseid evolutsioonibioloogiaga. Nii leiab ta põhjendused sellele, miks me vajame teiste hoolitsust, kui oleme haiged, miks me pöördume usu ja kõrgema võimu poole, miks me valime oma kaaslast lõhna ja maitse järgi, miks beebid magavad rahutut und. Igapäeva elu lastega, kohtumised sugulaste ja sõpradega pakuvad teadlasele lõputul hulgal mõtteainet ja ta on need kõik kenasti lühidalt päevikustiilis raamatusse köitnud, tehes seda huumoriga ja ka minusugusele teadusevõõrale inimesele arusaadavas vormis. 

Hästi kirjutatud, kuigi veidi pinnapealselt ja samas lõpp hakkas venima. Mõtlesin korduvalt, et tegelikult oleks jube äge selliseid sissekandeid lugeda väiksemates doosides, blogipostitustena näiteks, sest raamatuna mõjus see mulle vaatamata kergele toonile ja lühikestele jutukestele ikkagi kuidagi raskelt. Aga idee mulle meeldis, just see, kuidas ta on oma akadeemilised teadmised praktikaga sidunud ja näeb põhjust ning tagajärge. Seega, pigem jäi mul hea tunne sisse. 

***

"Niisiis võib arvata, et me näeme põhjuseid seal kus on tegelikult juhus, mustreid seal, kus neid pole, ja otsustajaid-suunajaid seal, kus on pime saatus. Me täidame teadmatuselüngad lugude ja seosetega, et vähendada ebakindlust ja tühjusetunnet. Võib muidugi küsida sedagi, kas hoopis mina täidan määramatust ja tühjust evolutsioonibioloogiaga?" 

Kommentaarid