"Koduabiline"

"The Help"
Kathryne Stockett
Tõlkija Krista Kallis
454 lk


Kolme Ameerika lõunaosariikides elava naise lugu, aga mitte ainult. Kaks naist on "värvilised" koduabilised ja kolmas on noor valgenahaline naine, kes otsustab trotsida traditsioone ning mõelda kastist välja, ja mitte ainult mõelda, vaid ka tegutseda. 

Ääretult põnev ja nüansirikas romaan. Mitmed ühiskonna valupunktid on ettevõetud ja lahkama asutud. Tuleb piinlikustundega tunnistada, et kuigi väga palju uut infot ma ei saanud, siit ja sealt oli fakte viiekümnendate eluolust minuni lekkinud, aga ega ma väga asjasse süvenenud polnud. Muidugi ma teadsin, et see oli suur edasiminek ühiskonnas, kui mustanahalisi hakati ülikoolidesse vastu võtma, kui neil lubati valgetega samas transpordivahendis sõita, kuigi eraldi istekohtadel, aga siiski. Isegi seda olin justkui varem kuulnud, et segaabielud polnud mitte lihtsalt pinnuks silmis, vaid lausa keelatud. Seetõttu mulle raamat meeldiski, et süveneti tolle ajastu tahkudesse. Läbi lugude toodi lugejani klassivahe peened nüansid, õhturiiete kandmise kirjutamata etiketireeglid ja mis kõige olulisem - vuhvade vimm. Ülemusel on selle fenomeni kohta üks teine väljend, ma teinekord ütlen sulle, kui me omavahel oleme. Ta räägib meeste vihast ja siis sellest teisest asjast. Ütleb, et meeste (on võimalik, et sõna "mees" asemel kasutab ta meessoole iseloomuliku suguorgani rahvapärast ja vulgaarse alatooniga hellitussõna) viha on nõrk ja jõuetu, et nad korra saavad kurjaks ja mölisevad, aga varsti unustavad ära ja elavad elu edasi, justkui midagi poleks juhtunud. Vuhvade vimm (on hea võimalus, et ta ka siin kasutab naissoole eriomast reproduktiivse avause siivutut sünonüümi) aga on julm ja halastamatu. Naine võib aastaid planeerida kättemaksu ja siis, kui ohver seda kõige vähem oodata oskab, lüüa allpool vööd, nõnda, et tollel jääb hing kinni ja silmist paiskab sädemeid. Ja just sellisest vuhva vimmast raamat kõnelebki. Kuidas näilise rafineerituse ja säravate naeratuste taga hautakse kättemaksu, tõmmatakse niite, saadetakse sõnumeid. 

Arvestades hiljutisi sündmusi, sobis see raamat praegu lugemiseks suurepäraselt. Mõtlesin sellele, et nii palju on Suure Lombi taga rassivaenu. Vahel on see ilmsem ja siis jälle varjatum. Ja kuidas üldse rassisimist aru saadakse. Väga eredalt jäi meelde kirjeldus raamatus, kus kaks valgenahalist räägivad omavahel mustanahaliste eraldamisest ja samas täiesti siiralt märgivad, et "kujutad ette, mõni on ju rassist, mitte nii nagu meie sinuga!" Ja ma mõtlesin, et kuidas inimesed põhjendavad üleolekut tumedanahaliste ees? Polnud ju nii nagu meil, et võõrrahvad tungisid sisse ja okupeerisid kodumaa. Enamik aafriklasi toodi vastu tahtmist kodust Ameerikasse ja mingit elu neil seal polnud. Loomulikult on väga nunnu vaadata, kuidas Margaret Mitchell oma suurromaanis kirjeldab sõbralikku kooselu mustade ja valgete vahel. Ütleme nõnda, isegi kui oli majapidamisi, kus orjadel oli inimväärsem elu, siis puur on ikkagi puur, isegi kui see on kuldne. 

Ja ma arvan, et just see paralleel raamatutegelaste vahel ongi selle romaani suurim väärtus. Ühest küljest oli valgetel koduperenaistel võim oma teenijate üle, aga samas pidid nad alluma meestele ja meeste poolt paika seatud ühiskonna normidele. Ja nende haletsusväärne olukord polnud mitte mingil moel nende enda põhjustatud. Nende ainuke süü oli sündida naisena. Samuti, nagu mustanahalised olid "süüdi" oma nahavärvis. 

Kommentaarid

  1. Tundub tõenäoline, et "vuhvaviha" pikem vindumine sellest tuligi - kui ei saa korralikult väljendada, sest see on sellele ühiskonnagrupile enam-vähem keelatud ("korralik naine ei vihasta" jne), siis jääbki vinduma ja tuleb passiivagressiivselt väljendada jne.

    Mis puutub kuldsesse puuri, siis mulle tundub, et see aspekt unustatakse "Onu Tomi onnikese" raamatu juures tihti ära - inimestele jääb meelde sadistlik Simon Legree, aga nad unustavad, et alguses läheb intriig üldse lahti sellest, et üks helge orjapidajaperekond à la Mitchell jääb vaesemaks ja selle peale hakkavad nad harjumuspärase elustandardi sälilitamiseks oma majapidamisest inimesi maha müüma. Samamoodi on seal hea orjapidaja St Clare, kelle juures on samamoodi tore ja helge elu, "oleme kõik üks perekond" - kes aga ei suuda ka ise arvestada sellega, et ta on surelik, ja kõik ta orjad lähevad pärast tema surma haamri alla.

    On väga hea, et Beecher-Stowe ka need tegelased sisse kirjutas, sest see tõi ilmsiks just süsteemi halbuse - et asi ei taandu sellele, et "oi milliseid kurje inimesi on olemas."

    VastaKustuta
    Vastused
    1. "Onu Tomi onnike" ei meeldinud mulle üldse. Ma saan aru, et ta oli omal ajal vajalik teos, et näidata just seda, millest kõneled - süsteemi pahupoolt, aga raamatuna oli ta väga nõrk. Kas see polnud ka propaganda eesmärgil kirjutatud teos? Kusagilt on jäänud selline mälestus sellest, et raamat kirjutati vahetult enne Kodusõda, selleks, et sõdureid värvata. Samas, suures plaanis vist vahet pole, sest teema oli tõsine ja vajaski sekkumist. Nagu näha, siis siiani vajab.

      Kustuta
    2. jah, eks ta selline ole. vaatasin just üht juutuuberit, kes rääkis, et raamatul oli lihtne eesmärk: tutvustada olukorda neile valgetele, kellel endal orjandusega kokkupuudet ei olnud. Ja seda funktsiooni täitis ta päris hästi.

      Päris saast ta ikkagi ei ole, nt Cassie on nauditav tegelane (ja see kahe armukeseks ostetud naise sõprus on seal üldse tore).

      Kustuta
    3. kusjuures sama juutuuber rääkis ka sellest, kuidas eri nõrgemad grupid üksteisele Ameerikas miskipärast kaikaid kodarasse loopisid - et näiteks Iirimaa iirlased olid Ameerika orjade vabastusliikumisega solidaarsed, sest nad teadsid, mis tunne on ekspluateeritud olla (ja neid endidki oli sisuliselt orjadeks müüdud, kuigi seda nimetati veidi teisiti), aga Ameerika iirlased üritasid kõigest väest ise sellesse ekspluateerivasse ülemkihti pääseda, et neid tunnustataks ka valgetena. See kahjuks sageli korduv keiss, et alamkiht ei taha mitte suuremat võrdsust, vaid ise ülemkihti pääseda.

      Kustuta
    4. Ma polegi seda kunagi nii mõelnud, aga väga õige tähelepanek. Selleks, et asjad muutuksid, peab nö valitsev klass ohjad haarama, sest muidu lööb võim pähe ja abinõu minetab eesmärgi. Võimalik, et siit tuleb ka põlgus uusrikaste vastu. Minnakse üle laipade, selleks, et oma elujärge parandada, sageli julmemaid meetodeid kasutades, kui need, kes on algselt juba paremal järjel olnud.

      Mul on "Onu Tomi onnikese" lugemisest juba päris kaua möödas, oma viisteist aastat vist vähemalt, praegu ei mäletagi üldse enam, mis seal täpselt toimus, mäletan ainult emotsiooni. Ehk oleks paslik uuesti kätte võtta ja veidi süveneda. Aitäh Sulle kommentaari eest :)

      Kustuta
    5. Euroopa ajaloo põhjal tundub, et enamasti algavad muutused keskklassist, kes on nagunii kõige rahutum ja ei tea õieti, kes või kus ta on.

      Kustuta

Postita kommentaar